Allt om väder, vind,
klimatet, naturkatastrofer
och framförallt åska
med blixtar.
Blixtar.se - Åska och ovädersforum
Välkommen Gäst
Login:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]
[ ]
 Online just nu (16)
Blixtar.se :: Forum :: Åskväder :: Åsktrackers

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Ger mig in i "träsket" ;)
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Johannes, Slacker, Sunshades
Författare Post
Sunshades
fredag - 13 jun 2014, 06:28
Sunshades

Plats: Varberg
Den sats jag köpte innehöll färdigetsade kort och jag förutsätter att RED är på samma sätt. Här finns en massa information (speciellt PDF'en) för intresserade hemmabyggare
Tillbaka till toppen
Webbplats Bookmark and Share
shm6666
fredag - 13 jun 2014, 08:21

Plats: Täby / Stockholm
Yes jag har läst den PDF:en och har ordnat lödhjälp då jag konstaterar att mina lödkunskaper ifrån -91 inte kommer räcka.

Vidare har jag nu fått mail ifrån Egon med ett PayPal pris på €207. Det blir runt 1900kr då Euron har stuckit iväg till 9,07.

Skall försöka få iväg betalningen ikväll, sedan är det tydligen många som beställer så jag kunde räkna med 10 dagar för leverans.
Tillbaka till toppen
shm6666
lördag - 14 jun 2014, 16:30

Betalningen är iväg, jag skall få lödhjälp att sätta ihop den.

Så förhoppningsvis kan jag visa lite bilder. Men jag har en stor fiende just utanför mig. Nordost kraftledningen... Den skall bort till 2015 men tills dess...
Tillbaka till toppen
Bjärlöv
söndag - 15 jun 2014, 01:02
Plats: Skåne
Första generationerna RED hade en hel del fel i designen. Ditt system Green, Sunshades har jag byggt ett antal och skickat runt i världern USA,Italien,Holland bla, 6.8/5.7 presterar helt perfekt! De nyaste RED har rättat till en del av problemen med fördröjningar och dåligt LP/HP, men även om GPS'en sitter på kortet och inte följer Globaltops guidelines så verkar det fungera bra!? Nu jobbar jag inte med BO Dev.Team och Egon längre, men det kommer nog konkurens på sikt..

Jag har utvecklat en egen 12 cm VLF-Ferrit antenn i fjor som faktiskt presterar bättre än den som följer med (W.Freise SKS120N), självresonansen är betydligt högre på min - 160 khZ vs 130 khZ på SKS120N - och min tar emot låga frekvenser mycket bättre, enligt Egons analys med sin spektrum analysator som överenstämmer med mina egna mätningar perfekt. Det är inte lätt att tillverka dessa ferritantenner med den låga marginal Wolfgang har, så jag producerar inte dessa för tillfälligt Obs , detta är alltså ingen annons, finns inga till salu just nu !

Finns ett antal stationer som kör min antenn med gott resultat med Green. Men som sagt, den är inte i produktion nu, W.Frieses antenner är mycket bra, men går att göra bättre, men Egvon och Wolfgang är bästa vänner så... Allra bäst är så klart en stor Frame antenn.

S121015GU

[ Redigerat söndag - 15 jun 2014, 02:21 ]
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Sunshades
söndag - 15 jun 2014, 09:08
Sunshades

Plats: Varberg
Ah, bra att du hoppade in i tråden! När det gäller detta systemet har vi nog, på den Svenska sidan, ingen som har bättre koll

Kanske får testa att bygga en frame-antenn. Inte så att den jag har nu inte fungerar men bättre är ju alltid bättre.
Tillbaka till toppen
Bjärlöv
måndag - 16 jun 2014, 00:30
Den ferritantenn som följer med kan ju plocka upp urladdningar i italien !
Den duger gott , men det är klart vill du ligga i topp på effektivitets diagramen får du kanske ha en Frame-antenn.

Det som jag tycker är lite tråkigt med BO att dom inte (ens så länge) gjort någon standalone programvara till sina stationer , det man ni plottar ut på sin Lokala karta är just kanske150 participants som prickat in samma punkt. Kanske var inte ens din egen station med. Och det är en fördröjning på ett antal minuter innan det plottas. Har varit, ser dom har en Beta nu med live-strikes. En riktig häfttig Java-App dom fått till där. Riktigt cool. Blitzortung är nog det bästa systemet i europa nu, och det expanderas i rasande fart vilket gör det mer och mer noggrant.

Samtidigt brinner jag för min standalone Boltek Station , mina plottar beror på hur väl min station fungerar. Jag brinner för att göra egen utrustning åt standalone-hållet , just nu håller jag på med att göra 2 st Fieldmill prototyper som skall köras 24/7/365 under hela vintern som kommer för attt hårdtestas innan lancering Q2 - 2015 om allt går som det skall.

Är det någon som går över till BO från Boltek? , PM i så fall mig om ni vill sälja er ganla utrustning !
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Bjärlöv
söndag - 22 jun 2014, 01:47
Om någon behöver en snygg låda för ett 6.8 USB PCB för väggmontage, så har jag en styck ni kan få gratis mot frakt !

Edit: Bortskänkt

[ Redigerat söndag - 22 jun 2014, 19:24 ]
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
shm6666
söndag - 22 jun 2014, 10:07

Ett paket har kommit till mig! Vad kan det vara i det? Skall åka och hämta det idag.
Tillbaka till toppen
shm6666
tisdag - 24 jun 2014, 09:24

Paketet här hämtat och bilder kommer.

Har lämnat iväg det till min kompis som skall löda.
Tillbaka till toppen
shm6666
fredag - 27 jun 2014, 06:33

Är nu inne i träsket!

Min station

Men har dok väldigt mycket störningar. Detta beror säkert på kraftledningen som går just utanför. Skall testa att flytta denna till Norrtälje och se om det blir bättre.

Dok är det mycket på jobbet nu så jag har inte fått upp bilderna än. Men det kommer.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Allt material på sajten är skyddat av upphovsrätt. Copyright 2004-2016 - Johannes Hansson, Blixtar.se
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Joacim Ahlstrand (Sunshades)
Renderingstid: 0.1007 sek, 0.0130 av det till frågor.