Allt om väder, vind,
klimatet, naturkatastrofer
och framförallt åska
med blixtar.
Blixtar.se - Åska och ovädersforum
Välkommen Gäst
Login:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]
[ ]
 Online just nu (31)
Blixtar.se :: Forum :: Åskväder :: Åsktrackers

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Ger mig in i "träsket" ;)
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Johannes, Slacker, Sunshades
Författare Post
Bjärlöv
söndag - 17 mar 2013, 00:17
Plats: Skåne
Ledsen om jag kapar din tråd lite åt ForeCasters planer om egna inköp av komponenter!
Blitzortungs priser är bra om man relaterar till "1 "byggsats!
Skall du samordna 10 st så kan du komma ner en del i pris med Ebay,Mouser,Lawicel,Elecrokit,Ebay mfl.

Bara GPS''en köper du på ELFA för 501 + moms, vet inte om den finns billigare i Sverige!
Tror inte EBAY säljer den så billigt som Blitzortung gör ens!

Jag köper *nästan* alla mina komponenter från ELFA !

Du behöver båda PCB + Programmerad aTMega644 från Blitzortung iaf.

Nu dedikerar vi resten av tråden åt SunShades projekt tycker jag!
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Sunshades
söndag - 17 mar 2013, 19:50
Sunshades

Plats: Varberg
Och så påbörjades mifflandet idag. Mycket tid gick åt till att organisera och kontrollera att det inte skulle komma några tråkiga överraskningar med att något fattas osv. När jag förvissat mig om att allt fanns till det första kortet var det bara att sätta igång en film och börja jobba. (jag hörde en kvinna påstå att man inte "kan" ha elektronik och datorer i sovrummet... dumheter!)

Efter en stund såg det ut såhär.

Och några timmar senare så var det första kortet förhållandevis färdigt. Det är några lödningar jag inte är helt nöjd med men de fixar jag till litet senare.

/S

[ Redigerat söndag - 17 mar 2013, 19:51 ]
Tillbaka till toppen
Webbplats Bookmark and Share
Sunshades
onsdag - 08 maj 2013, 13:30
Sunshades

Och efter mycket meck från RL och annat som gjorde att projektet fick ligga nere litet grand är den nu igång och fungerar. Nästa etapp är att bygga in riktigt och finna permanent placering.

Till de som är intresserade av att bygga själva så är det inte så fasligt krångligt om man har lust att förkovra sig litet.
Tillbaka till toppen
Lelle
onsdag - 08 maj 2013, 22:13
Plats: Tillberga Västerås
Välkommen till "träsket"
Tillbaka till toppen
shm6666
onsdag - 11 jun 2014, 22:31

Plats: Täby / Stockholm
Jag själv har funderingar på att ge mig in i träsket. Var det ett System Red som du köpte?

Vidare vad för antenn använder du?
Tillbaka till toppen
Sunshades
torsdag - 12 jun 2014, 07:02
Sunshades

Nej, Red var inte färdigutvecklat när jag köpte utan jag kör på det gamla systemet men kopplat till en Raspberry Pi så jag inte behöver ha igång en energislukande (i jämförelse) dator hela tiden.

Jag körde på deras färdigtillverkade med järnkärna och visst gör den jobbet. Men det finns stationer med annan uppsättning som tar ett större antal urladdningar så det kan vara värt att kika på.
Tillbaka till toppen
shm6666
torsdag - 12 jun 2014, 10:42

Oki, jag har dragit iväg ett mail för en Beställning av ett Red System till Egon.

Mitt trassel är att jag bor just vid en stor kraftledning. 400v huvudledningen igenom Täby. Den skall avvecklas till 2015 så jag vet ej hur det kommer gå med störningar för mig fram till dess.

Skall dok bli spännande och se vad man kan göra med realtidsdatan själv och när man är ute och jagar.

Gällandes RED:s baskort det som man sedan löder komponenter till och kopplar ARM CPU:n, är det ett standardkort eller är det något speciellt för Blitzortung?

[ Redigerat torsdag - 12 jun 2014, 10:44 ]
Tillbaka till toppen
J.B
torsdag - 12 jun 2014, 10:58
Yay
Plats: Alvesta, Småland

Ungefär på vilken nivå ligger priset? hade varit perfekt att sätta nere i sommarstugan nu när det finns fiber där nere... 

Edit: Jag har ju också jättelådan, som jag borde göra något med!

[ Redigerat torsdag - 12 jun 2014, 11:00 ]
Tillbaka till toppen
shm6666
torsdag - 12 jun 2014, 13:44

J.B skrev ...

<div>Ungefär på vilken nivå ligger priset? hade varit perfekt att sätta nere i sommarstugan nu när det finns fiber där nere... </div>
<div> </div>
<div>Edit: Jag har ju också jättelådan, som jag borde göra något med!</div>

Jag har nu inte fått något pris än, men runt €200 så drygt 1800 eller något i den stilen som jag förstår det hela.
Tillbaka till toppen
Johannes
torsdag - 12 jun 2014, 19:57

Plats: Sollentuna, Stockholm
Jag är med intresserad att bygga min egen och ha här hemma och även i sommarstugan uppe i Gimo-trakten.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Allt material på sajten är skyddat av upphovsrätt. Copyright 2004-2016 - Johannes Hansson, Blixtar.se
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Joacim Ahlstrand (Sunshades)
Renderingstid: 0.1092 sek, 0.0210 av det till frågor.