Allt om väder, vind,
klimatet, naturkatastrofer
och framförallt åska
med blixtar.
Blixtar.se - Åska och ovädersforum
Välkommen Gäst
Login:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]
[ ]
 Online just nu (22)
Blixtar.se :: Forum :: Åskväder :: Åsktrackers

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Åsktrackers åt alla!
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Johannes, Slacker, Sunshades
Författare Post
J.B
onsdag - 23 maj 2012, 10:35
Yay
Plats: Alvesta, Småland

Hej alla fina!
http://www.ams.com/eng/Products/RF-Products/Lightning-Sensor/AS3935
En liten liten åsktracker med ungefär 40 km räckvidd. Byggd för portabelt bruk.
Det är helt möjligt att bygga ett system där alla intresserade smäller upp en tracker som dom kopplar upp i nätverker som skickar data till en server som räknar och visar blixtar, typ för femhundra spänn per enhet. Supertriangulering helt enkelt.
Priset ligger just nu på 3,73 dollar K(om man köper 1000), men du behöver även något som fungerar som dator, typ en Raspberry Pi.
Jag ska beställa en provenhet och se om jag kan få den att snacka med min Raspberry Pi, sen kanske jag börjar bygga och sälja svinbilliga åsktrackers
Är det intressant?
Med svinbilliga menar jag 500 kr, för dator och åsktracker som är sk. Plug and Play!

//Jonatan

[ Redigerat onsdag - 23 maj 2012, 10:36 ]
Tillbaka till toppen
Webbplats Bookmark and Share
Kenny
onsdag - 23 maj 2012, 10:43
Plats: Mora / Dalarna
40 km är ju ingenting egentligen, nog vill man ha lite större område för en åsktracker Men visst, för det priset så kan det väl vara skoj att ha en i bilen !
Dock tror jag absolut inte på att använda dessa för triangulering!

[ Redigerat onsdag - 23 maj 2012, 10:47 ]
Tillbaka till toppen
SkySparkDanne
onsdag - 23 maj 2012, 11:20
partydc

Plats: Västra Frölunda Göteborg
J.B. En kul ide' men 40 km skulle innebära väldigt många i ett mindre område för att täcka in!
Sedan finns det en massa faktorer som spelar in för korrelation som måste tas hänsyn till för att det skall bli någorlunda rättvisande!

Om du skall bygga upp ett nätverk av sådana måste du verkligen läsa på och sätta dig in i fysiken runt det hela, tro mig för jag har läst mycket om just åsktrackers och olika "trianguleringsmetoder" och det är extremt komplext om man vill komma upp i noggranhet och komma ned till någon/några mils träff!

Har du läst om TOA och vet du vilket frekvensspektrum enheten du nämner använder och hur snabbt kan den bearbeta en impuls?
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
SkySparkDanne
onsdag - 23 maj 2012, 11:25
partydc

Har du läst om hur t.ex. Blitzortung fungerar? De använder sig av TOA enbart!
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
J.B
torsdag - 24 maj 2012, 10:37
Yay
Scriptet för triangulering är en barnlek i python, jag har det redan i huvet ^^ Ett problem som ssd nämnde är ju att det inte är släppt hur den bearbetar alls, och det kan bli ett stort problem. en lag på en sekund är kanske överkomligt, men det kommer göra ett eventuellt trianguleringsscript mer eller mindre omöjligt då det blir ruggigt svårt att räkna på delay från olika enheter. skickar den dessutom bara en impuls "Det kom en blixt" så kan jag lägga ner helt! Det står dock att den ska kunna visa hur nära blixten var, och då blir det bättre för mig Jag har även börjat fundera på en ciggplugg som piper när det åskar och en liten dosa med en röd lampa som lyser varje gång det är en synlig blixt då Am-radion brusar så förbannat i ljudet på åskfilmerna
Tillbaka till toppen
Tava
torsdag - 24 maj 2012, 10:56
Plats: Stockholm Solberga
Hur ska den triangulera? Med hjälp av avstånd eller rikting?
Kan ens enheten säga vilken riktning eller säger den bara avstånd?
Tillbaka till toppen
SkySparkDanne
torsdag - 24 maj 2012, 11:05
partydc

En sekund!?
Det får du ingen noggrannhet med!
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
SkySparkDanne
torsdag - 24 maj 2012, 11:07
partydc

När det gäller Time Of Arrival(TOA) så krävs en noggrannhet under en microsekund!
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
J.B
onsdag - 30 maj 2012, 19:07
Yay
Ska kolla på TOA:n när den kommer så får jag se hur det blir. Du får ett avstånd och en riktning av den, typ NE-E och 12 km. Det gör det till en barnlek om allt är rätt.. Jag har så många planer för den här lilla grejen nu, allt från triggers till pipande små härligheter mer info kommer i framtiden, tack för alla tankar!
Tillbaka till toppen
SkySparkDanne
torsdag - 31 maj 2012, 04:35
partydc

Ok, då önskar jag dig lycka till!
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Allt material på sajten är skyddat av upphovsrätt. Copyright 2004-2016 - Johannes Hansson, Blixtar.se
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Joacim Ahlstrand (Sunshades)
Renderingstid: 0.1167 sek, 0.0308 av det till frågor.