Allt om väder, vind,
klimatet, naturkatastrofer
och framförallt åska
med blixtar.
Blixtar.se - Åska och ovädersforum
Välkommen Gäst
Login:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]
[ ]
 Online just nu (27)
Blixtar.se :: Forum :: Åskväder :: Åsktrackers

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Tracker. Bygga förstärkarkort och antenn
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Johannes, Slacker, Sunshades
Författare Post
xztraz
onsdag - 18 jun 2008, 20:22
Plats: Bålsta, Uppsala Län
jag brukar begränsa mig lite i hur stor förstärkning jag har i varje steg. för har man för hög så pajar opns-slewrate osv det blir grova fasfel och risk för självsvängning. viket inte är så skoj att reda ut. så jag kör första steget i 30x spänningsförstärkning. sedan reglerar man förstärkningen utöver det i nästa steg. men frågan är om man ska ha ett till bandpassfilter där.. ska kolla på lite lösningar.

kul att fler än mig lär sig nått

hur stor förstärkning kör du nu?

[ Redigerat onsdag - 18 jun 2008, 20:24 ]
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
xztraz
onsdag - 18 jun 2008, 22:32
Så design 2 klar. typ..

2 differentiella steg. med ett bandpassfilter i första steget och ett lågpassfilter och variabel förstärkning i andra. tot förstärkning i kretsen blir 30-1200x ungefär

simulerade o verkar rimligt.

vill man kan man nog banta bort en del komponenter om man vill spara in på komponentpriser.

Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
xztraz
onsdag - 18 jun 2008, 23:43
äh får fortsätta nästa vecka dax för ett par dagar semmester tjohopp
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
SkySparkDanne
fredag - 20 jun 2008, 13:26
partydc

Plats: Västra Frölunda Göteborg
Jepp,Midsommar och lite semester.Förövrigt så kör jag 50 ggr spänningsförstärkning (Au) i första steget men tror att 30ggr eller 20 ggr räcker för mina loopar då de ändå verkar vara så känsliga att de tar blixtar väl nere i Tyskland,mina loopar skall inte vara för mycket förstärkta innan faskombinationen då den blir helt felaktig om de klipper det minsta.Så ett 1k eller 4k7 motstånd skall in mot självsvängningen också och tar väl ner antennvinsten en del så tror att jag ligger på 30 ggr minst.

Jag kan ladda upp min koppling gjord i Eagle när den är klar,jag kör ingen simulering i P-Spice eller likande så har inte så mycket erfarenhet där utan jag kopplar oftast upp helt analogt och labbar med lab-kort dvs trehåls lab-kort och löder ytmonterat på det,går faktiskt riktigt bra om man bara vet hur man skall sätta SOT23 trissor osv,ända problemet blir SO8-kapseln med OP-amparna där jag får deformera benen för att de skall kunna lödas fast på modulavståndet på plattan men i labsyfte funkar det
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
xztraz
söndag - 22 jun 2008, 16:45
allright. kanske 1200x är i överkant då? vilket område på förstärkningen tror du är vettigt? 15-750?

isf förstärkningen i första stegetman får ta ner en aning. men vissa kanske behöver maaassa förstärkning? tänkte iaf sätta dipswitchar för att ställa förstärkningen som synes i schemat. man skulle dock velat haft en logaritmisk skala för förstärkningsgraden. hmm..
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
SkySparkDanne
söndag - 22 jun 2008, 19:27
partydc

Plats: Västra Frölunda Göteborg
Kör på dip-switchar tycker jag så kan du kolla och reglera i fält
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
xztraz
måndag - 23 jun 2008, 22:11
göra ett så störsäkert kort som möjligt eller göra det litet? blir antagligen inte större än 160x100 om jag gör det stort. men tja. funderar på att göra det enkelsidigt för att folk lättare ska kunna etsa det.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
xztraz
tisdag - 24 jun 2008, 16:13
20-780x förstärkning har jag på kortet nu. första steget förstärker 20ggr och det andra är ställbart. kretskortet färdigcaddat. ska bara göra en sista koll så jag inte missat nått..

Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Fiddefix
tisdag - 24 jun 2008, 20:15
Plats: Halmstad
Måste bara flika in att detta var mycket intressant läsning. Har du lust att dela med dig av din pcb cad så är jag gärna med på att utvärdera och prova detta projekt.

Ha de gott!
Fidde
Tillbaka till toppen
Webbplats Bookmark and Share
xztraz
tisdag - 24 jun 2008, 20:51
Absolut.! ska bara etsa nått kort först och se så det verkar stämma.

btw. det blev dubbelsidigt mest bara för att ha så mycket jordplan det går. man kan nog etsa det som enkelsidigt med och dra sladdar för dom får signaler som går på ovansidan. (i princip bara spänningsmatningen.)

[ Redigerat tisdag - 24 jun 2008, 20:55 ]
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Allt material på sajten är skyddat av upphovsrätt. Copyright 2004-2016 - Johannes Hansson, Blixtar.se
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Joacim Ahlstrand (Sunshades)
Renderingstid: 0.1157 sek, 0.0227 av det till frågor.