Allt om väder, vind,
klimatet, naturkatastrofer
och framförallt åska
med blixtar.
Blixtar.se - Åska och ovädersforum
Välkommen Gäst
Login:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]
[ ]
 Online just nu (21)
Blixtar.se :: Forum :: Åskväder :: Åsktrackers

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Tracker. Bygga förstärkarkort och antenn
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Johannes, Slacker, Sunshades
Författare Post
xztraz
onsdag - 18 jun 2008, 11:25
Plats: Bålsta, Uppsala Län
illa när man börjar drömma om blixtar haha. en liten annan aproach till denna förstärkare är att kanske bygga hela ingångsdelen i balanserat utförande. hmm.. skulle undertrycka en hel del störningar. fast kanske till kostnaden av lite brus iomed att det då antagligen blir 2 ops per kanal för at få till filtreringen med och att kunna ha reglerbar förstärkning med ett motstånd..

då kan man ha differentiellt högpassfilter och 50x (ca 16db) förstärkning i första steget och sen ett till steg med 1-20x (0-13db) förstärkning för att ge en tot förstärkning på 50-1000x (~ 16-30 db)

man kanske borde ha lite lägre förstärkning i första steget? 10-13 db nånstanns? bah. ska prata med lite elektronikfolk iag se vad dom tycker ger mig inte förrän jag vet att det har potential att bli så bra det går med rimliga komponenter.

[ Redigerat onsdag - 18 jun 2008, 11:31 ]
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Lelle
onsdag - 18 jun 2008, 11:37
Plats: Tillberga Västerås
Balanserat utförande, inte helt fel då undviker man en hel del störningar
Tillbaka till toppen
Webbplats Bookmark and Share
xztraz
onsdag - 18 jun 2008, 12:20
mmm. blir mer och mer övertygad om att det är rätt väg att gå. vad har ni som har trackers för förstärkning?
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Lelle
onsdag - 18 jun 2008, 12:42
Plats: Tillberga Västerås
den som jag använder hittar du här funkar bra
Tillbaka till toppen
Webbplats Bookmark and Share
xztraz
onsdag - 18 jun 2008, 13:01
jo den jag tittat på men den lämnar lite frågetecken och är ickebalanserad. vore fint med en som är det

Edit:
Ah kanske frågade lite oklart. jag var intresserad av hur mycket förstärkning ni ställt in i era system. tex 100 ggr

[ Redigerat onsdag - 18 jun 2008, 14:12 ]
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
xztraz
onsdag - 18 jun 2008, 14:36
vad gör dspberäkningen i programet exakt? är det bara ett bandpassfilter för 10khz? isf kan jag nog göra samma sak i hårdvara så spar man lite processorkraft.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
SkySparkDanne
onsdag - 18 jun 2008, 15:34
partydc

Plats: Västra Frölunda Göteborg
xztraz skrev ...

vad gör dspberäkningen i programet exakt? är det bara ett bandpassfilter för 10khz? isf kan jag nog göra samma sak i hårdvara så spar man lite processorkraft.

Vad jag vet så bygger väl grundprincipen på att looparna skall vara avstämda runt 11kHz med en konding och jag undrar varför man satt ett paralellmotstånd på ingången? är det för att sänka Q-värdet och få hyffsat rakt frekvensomfång med en liten puckel runt 11kHz och för att få så jämna loopar som möjligt?

Motståndet och kondingen som sitter på plusingången i orginalutförandet är väl kanske för att skydda densamma om en transient skulle orsaka en strömläcka på gaten i ingången och kondingen skulle kanske då vara för att shunta bort ev brus över motståndet,å andra sidan tappar då motståndet sin uppgift vid korta transienter ändå.
Ang. dagens op-ampar så är de ju ofta med inbyggt överspänningsskydd mm så filtret eller vad det är behövs nog inte som du säger=onödig extrakostnad på kortet bara.

En liten notis från mig gällande balanserad ingång skulle ju vara att loopinduktansen skulle få ett virtuellt mittuttag med tanke på e-fält-isoleringen som kopparröret utgör vilket bara är positivt=den blir ännu noggrannare som loop just

Vad gör förresten sedan högpassfiltret på förstärkaringången,är det för att filtrera bort ev. brum bättre,...finns ju inte på orginalutförandet?
Jag skulle nog isf vilja ha även ett lågpassfilter runt 15 kHz som man ofta har på e-fält vlf-antenner ,då får man ju redan där bort mycket av högfrekventa störningar, en teori
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
xztraz
onsdag - 18 jun 2008, 16:21
Ok försöker svara så gott jag kan

Originaldesignen har även den ett högpassfilter bestående av 1k motståndet(lasten) och en konding

om man inte skulle haft 1k motståndet tror jag det är risk för självsvängning. man vill ju bara ha en puls inte en oscilator.. så jag kan förstå att man vill dämpa qfaktorn litegranna som man då gör med motståndet. man kan sänka det till 200 ohm om man vill titta lite bredbandigare. som i spectralabgrejen eller vad det heter. auduioanalysatorn jag sett någon här testa med..

ja jag blir lite fundersam mot +grejen men misstänker att det har med krypströmmar att göra. sen är ju originaldesignen gjort på labplatta som är en utmärkt antenn på alla frekvenser vilket säkert krävde en del fulhack för att få stabilt.. men men iomed den balanserade designen så kan man skita i den delen iaf. transientskydd fås via dioderna mot matningsspänningarna.

jupp om man har balanserade in så får man en mittuttag. en riktig jord.

jag har skissat på lågpassfilter med fast min tanke var uppåt 20khz. men kanske ska ta ner frekvensen en aning. tänkte bygga det med hjälp av ferritpärla och konding. ferrit är bra på att ta bort himla högfrekventa dumheter. o sen en konding för att få det lite snävare. skiss kommer om ett par timmar.

det blir altså

avstämd antenn med kondingar -> lastmotstånd(1kohm) -> ferrit och kondingfilter(lågpass) -> sedan ett högpassfilter bestående av ett par kondingar och motsrånden på de balanserade ingångarna på första opn.
första steget får nog en fast förstärkning på runt40x vettigt?? mindre än det kör väl ingen? sen blir det ett till obalanserat steg med variabel förstärkning 1x-20x skulle jag gissa. i den delan kan man även lägga in fler filter om så behövs. kanske ett snävt bandpass?

gör man detta med lite omsorg vad gäller jordplan och signalvägar och strömförsörjning tror jag det kan bli riktigt bra

iomed de balanserade ingångarna så borde mycket av ev störningar försvinna.

bruset i förstärkaren borde hamna på en rimlig nivå med bara 2 ops per kanal om man väljer ett par lågbrusiga.

fick förresten som svar från upphovsmannen av originaldesignen att delarna på + ingången var för att få bort 50hz brum.. men med den enorma ingångsimpedansen en op har så borde det göra ytterst liten skillnad tycker jag iaf. inte lyckats simulera fram någon som helst skillnad iaf.

tjo. oj va långt det vart

ska hem o simulera lite snart..
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
xztraz
onsdag - 18 jun 2008, 18:54
Ja. då har man simulerat lite då. så här ser kurvan ut. nu dock för en ideal op- men detta är ett rätt snällt filter så borde inte skilja så mycket från verkligheten.

mittpunkten på bandpassfiltret ligger på ca 10-11 khz första ordningens så det är rätt snäll lutning. detta filter borde funka rätt bra att se spektrumplottar igenom med.

nu är ju frågan hur mycket av frekvensomfånget man vågar hugga av innan mjukvaran tycker illa om signalen. är i kontakt med upphovsmannen iaf oh har fått lite info. han har iaf sagt att det under 10khz kan man gott fimpa. ska bara kolla hur det ligger till med de övre frekvenserna. borde inte var några probs tyker jag. ljudkortet klipper ju ändå allt över 20khz totalt vilket inte blir så vacker cutoffkurva

Så det ska till ett till steg för att kunna få förstärkningen till bra värden med.
frågan är om man ska ha ett bandpass där med för att få snävare kurvor. dock blir det ju mera fasfel ju brantare filter man har.. kanske inte påverkar så mycket här iomed att det är amplituden som spelar störst roll.

Mycket tekniskt mumbojumbo blir det i den här tråden

Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
SkySparkDanne
onsdag - 18 jun 2008, 20:08
partydc

Plats: Västra Frölunda Göteborg
Ja men där har vi ju den klassiska kopplingen för balanserad ingång med en op,minusingångens 100k sätter förstärkningen och sedan väljer man samma värden för plusingången likformigt

Det är jag som använder Spectrum Lab,spektrometerprogrammet jag tror du hade för dig du hade läst om här på forumet.

Min mobila antenn bygger på principen för fasläge mellan en E-fältantenn och en signal som är kombinerad av de två looparna,då får man 360 graders täckning.

Tack för det tekniska mumbojumbot,jag har iaf blivit mer kunskap rikare på looparnas förstärkardel,perfekt...såklart ,det parallella motståndet tar ju bort ev självsvängningar på impulserna då man inte vill ha det och i synnerhet inte jag då min tracker skall läsa just fasläge för att bestämma riktning,tack

Angående din förstärkning på första stegen så är det väl bara bra att ha så hög som möjligt med en begränsning och det är ju op-amparnas utgångssving och om de är rail to rail och ev. hur rakt frekvensomfånget blir.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Allt material på sajten är skyddat av upphovsrätt. Copyright 2004-2016 - Johannes Hansson, Blixtar.se
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Joacim Ahlstrand (Sunshades)
Renderingstid: 0.1015 sek, 0.0129 av det till frågor.