Allt om väder, vind,
klimatet, naturkatastrofer
och framförallt åska
med blixtar.
Blixtar.se - Åska och ovädersforum
Välkommen Gäst
Login:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]
[ ]
 Online just nu (25)
Blixtar.se :: Forum :: Åskväder :: Åsktrackers

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Tracker. Bygga förstärkarkort och antenn
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Johannes, Slacker, Sunshades
Författare Post
xztraz
tisdag - 17 jun 2008, 15:10
Plats: Bålsta, Uppsala Län
Ja. nu mullrar det i närheten där jag bor. Man blir bra sugen att bygga en egen tracker. Så Lite frågor till er som byggt egna system.

Området som jag tänkt är i mälardalen. kanske en karta som är rätt lokal. dvs inte hela europa..

Mjukvara och hårdvara:

Hådvara blir väl en PC med förstärkarkort och en antenn.

Antenn.
Vad funkar bäst, flervarvig avstämd? Bor på en ås så antennen hamnar bra högt iaf. dock en del träd runtom men det kanske inte stör?. montera antennen på hustaket eller vinden? mått och antal varv på antennen?

Förstärkarkort.
Sett denna lösning
Funkar den bra? Finns det några varianter som funkar bättre? Kan etsa kort och så så gör nog ett riktigt kretskort med jordplan osv för att få bort störningar. Tanken är attt placera förstärkarkortet så nära antennen det går.

Dator.
Hur kraftig dator behövs? har en gamal 366mhzare ligger. kanske för trött?

Ljudkort.
Bättre med något märkeskort eller funkar de interna bra?

Mjukvara. Lightning Radar skulle jag gissa? Men hur funkar triangulering o så i den ?

behöver man snd util till det? verkar ta in ljud iaf om jag testar på min dator nu utan snd util.

[ Redigerat torsdag - 03 jul 2008, 09:16 ]
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
SkySparkDanne
tisdag - 17 jun 2008, 15:50
partydc

Plats: Västra Frölunda Göteborg
Funkade inte utan snd util. startad för mig.Frågan är hur vill du tracka blixtarna,antar att du vill triangulera med LR oh isåfall skall du ju köra två korsade loopar med vardera förstärkare som helst ska vara så matchade som möjligt,det är det viktigaste i detta fallet och såklart även förstärkningen i förhållande till antennvinsten.Alla ljudkort som klarar 2kanaligt eller stereo 16bit 44,1kHz är tillräckligt och precisionen duger på de flesta kort också,går ju alltid att trimma balans eller fintrimma förstärkningen i OPamp-stegen.Tanken är att lyssna på 11kHz så loop-antennerna skall ju vara avstämda för den frekvensen också.

[ Redigerat tisdag - 17 jun 2008, 15:51 ]
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
xztraz
tisdag - 17 jun 2008, 16:13
Allright jo att det är kinkigt med balansen är inte så konstigt.

Hur får man programet att tanka upp bilderna oftare än var 10:e minut? det är ju jättelång tid. vill ha kanske var 15:e sek

det står att det är en demoversion av programmet man tankar hem på websidan men vad är begränsningarna i det? tidsgräns eller så?
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Jimmy
tisdag - 17 jun 2008, 16:17
Plats: Sunne / Wermland
Jag kör på en 1.8GHz 768MB RAM och mindre än det är nog inte att rekomendera för när det är hög aktivitet så suger triangulerings-algoritmen skiten ur CPUn. Har man DSP etc i lightningradar påslaget så blir det ännu tyngre. //JS
Tillbaka till toppen
Webbplats Bookmark and Share
Jimmy
tisdag - 17 jun 2008, 16:19
Tanka upp hur tätt du vill med ett script. Lägg scriptet i schemaläggaren välj intervall.
Tillbaka till toppen
xztraz
tisdag - 17 jun 2008, 16:30
aha smart! men spar den bilden oftare än var 10:e minut på disken då? ska se om jag kan rota fram nån lite snabbare burk då tänkte den kanske göra nån nytta förutom dörrstopp
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Jimmy
tisdag - 17 jun 2008, 19:34
Näe det har du rätt i, antagligen därför jag bara uploadar var 10e minut. Man glömmer så fort . Jag har ställt frågan till upphovsmannen om en ev kommande feature eller workaround. Återkommer ASAP när svar kommer. //JS
Tillbaka till toppen
xztraz
tisdag - 17 jun 2008, 20:55
jo jag mailade och frågade med kan knappast vara svårt att implementera en instäällning i tex sekunder för hur ofta den ska processa och tanka upp bilden. Vore trevligt med ett system med kort fördröjning från blixtnedslag till bild på nätet.

Håller i skrivande stund på att designa mitt egna förstärkarkort. behöver man en fintrimratt tro?
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
xztraz
onsdag - 18 jun 2008, 00:19
Detta är utkast1 på designen.

Någon som är haj på elektronik får gärna kommentera.

utgick från denna design

Gjort om nätdelen till en enklare variant. varför använda reglerbara stabbar när man bara ska ha fast spänning.. mindre komponenter där. har dessutom integrerat nätdelen på kortet så nu matar man bara med en ac-adapter.

tog bort lite komponenter på +sidan av op-n för dom gör inget vettigt vad jag kan komma på. antagligen gammalt slask från någon instabil op.. någon kanske vet?? simulerat på saken iaf och det gör inte ett skvatt skilnad utan.

sen har jag satt feritpärlor på alla i/o:s från och till kortet. borde funka på antenningången med men kanke blir soppa där? detär för att undertrycka högfrekvent skräp uppår Mhz hållet iaf. Är ju bara bygla ifall det inte blir bra..

ett par lysdioder så man ser att bygget lever.

mindre stabbar också. ett par op-ampar och lysdioder drar knappt nån ström.

multilayerkondingar som avkopplingskondingar. hört dessa kan vara instabila uppåt ett par mhz?

kanske fel forum att ställa dessa frågor i men vem vet

Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
xztraz
onsdag - 18 jun 2008, 00:26
Ko0m på en till sak. man kanske borde sätta ett 5k motstånd på ena kanalen o en 10k trimpot på andra så man kan justera balansen mellan kanalerna. motstånd har ju trots allt toleranser..

Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Allt material på sajten är skyddat av upphovsrätt. Copyright 2004-2016 - Johannes Hansson, Blixtar.se
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Joacim Ahlstrand (Sunshades)
Renderingstid: 0.1948 sek, 0.0999 av det till frågor.