Allt om väder, vind,
klimatet, naturkatastrofer
och framförallt åska
med blixtar.
Blixtar.se - Åska och ovädersforum
Välkommen Gäst
Login:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]
[ ]
 Online just nu (28)
Blixtar.se :: Forum :: Väder :: Väder

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Fina moln lördag 9 july 2016
Moderatorer: Johannes, Slacker, Sunshades
Författare Post
Mattias Larsson
lördag - 16 jul 2016, 19:29
Plats: Strängnäs och Stallarholmen, Södermanland
Under förra lördagen så såg jag några åskskurar på håll som bildades och drog sig åt Stockholmshållet. Dock inget som var nära. På kvällen när skurarna höll på att avvecklas så drog det förbi en fin molnformation. Det var på "svansen" på en utdöende före detta åskskur som det blev som en liten front. När jag såg molnet komma så tyckte jag att det såg lite coolt ut så jag tog några bilder medan jag väntade på att det skulle hända något. Det såg inte ut att regna något från molnet, även om det fortfarande föll lite regn från den utdöende åskskuren skuren (om man följer molnet till höger om molnformationen i bild 1) Plötsligt såg jag att det började synas fallstrimmor från molnformationen, och den molnet mörknade och växte till medans den närmade sig. Fick slut på batteri i mobilen annars så ville jag ha filmat hur molnfronten liksom "rullade fram" när den närmade sig och passerade. Man kunde se med blotta ögat hur vindströmningen förde moln uppåt och in i skurmolnet på framsidan och ovansidan av "molnrullen". Medan moln kom nedsjunkande på baksidan av "molnrullen". Man kunde se fallstrimmorna bli mer och mer täta och molnbasen blev lägre och vid passagen gav molnfronten ifrån sig en kort men intensiv skur (5-10 min) som gav 2 mm. Efter passagen kunde man se att molnet också vuxit till sig rejält på höjden.

Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Matilda_J
tisdag - 19 jul 2016, 18:36
Plats: Ystad
Morgonen bjuder ofta på mycket vackra bilder på himlen, vid såväl soluppgång som solnedgång.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
desdemona
torsdag - 07 sep 2017, 09:36
Plats: stortingsgaten 28
Det är så vackert
Tillbaka till toppen
Webbplats Bookmark and Share

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Allt material på sajten är skyddat av upphovsrätt. Copyright 2004-2016 - Johannes Hansson, Blixtar.se
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Joacim Ahlstrand (Sunshades)
Renderingstid: 0.0779 sek, 0.0084 av det till frågor.