Allt om väder, vind,
klimatet, naturkatastrofer
och framförallt åska
med blixtar.
Blixtar.se - Åska och ovädersforum
Välkommen Gäst
Login:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]
[ ]
 Online just nu (25)
Blixtar.se :: Forum :: Åskväder :: Åskväderssnack

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Åskskur med hagel mellan Strängnäs och Enköping tidag 7 Juni 2016
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Johannes, Slacker, Sunshades
Författare Post
Mattias Larsson
torsdag - 09 jun 2016, 23:47
Plats: Strängnäs och Stallarholmen, Södermanland
Efter avslutad arbetsdag i Strängnäs vid 18 tiden så såg jag fina åskmoln norröver. Såg avlägsna blixtar och hörde lite muller. Så jag bestämde mig för att ta en sväng med bilen på väg 55 mot Enköping.
Själva åskcellen han dra iväg lite österut innan jag nådde fram till platsen längs vägen där den passerat. Dock så hade den lämnat tydliga spår. Precis vid Aspö så kom jag plötsligt till en vägsträcka som var täckt med rejäla hagel. Och det hade bildats vackra dimmor över åkrarna. En liten skåpbil hade kört av vägen, troligen på grund av att haglet hade gjort vägen hal. Till min förvåning så upphörde haglet på vägen och dimmorna lika fort som det hade dykt upp efter att jag bara kört en drygt 500 meter längre fram längs vägen. Hagelskuren verkar ha varit otroligt lokal.

Jag bestämde mig för att åka vidare en sväng mot Enköping för att se om det skulle dyka upp någon mer åskskur. Efter att ha vänt vid Enköping så stannade jag en stund strax söder om Enköping och observerade en åskskur som närmade sig. Den var dock inte så aktiv och jag fick bara se några enstaka blixtar. Men en rejäl skur blev det och det syntes på vägen och naturen att det lokalt hade kommit rejält med regn i det området. Ett band med regn och åskskurar hade ju legat ganska stilla över området mellan Strängnäs och Enköping under eftermiddagen och kvällen.

När jag nådde Aspö igen på hemvägen till Strängnäs så stannade jag till för att fotografera haglet och dimmorna. Bärgningsbilen var där och bärgade bilen som var i diket så det blev en liten kö av bilar och några förare var ute och beundrade haglet. Det blev några fina bilder och det såg nästan drömlikt ut med de vackra dimmorna i omgivningen. Kan fortfarande inte smälta att det var så väldigt lokalt. När man bara var någon km bort så kunde man inte ha föreställt sig att man skulle komma fram till dessa vyer.

Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Mattias Larsson
torsdag - 09 jun 2016, 23:52

Filmklipp
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Danem
fredag - 10 jun 2016, 07:15
Plats: södertälje södermanland
Oj Vad coolt! Haglat så mycket att det blev hageldimma. det var rätt bra fart i dom där cellerna.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
ragingskies
fredag - 10 jun 2016, 19:19
Plats: Norrköping, Östergötland
Jag såg ju en smal regn/hagelinsvept tromb bildas i en bit efter Strängnäsbron. Ca 20 m framför bilen. Den korsade vägen snabbt och virvlade vidare in i lövträden. Den touchade ned några sekunder vad jag kunde se innan jag passerade förbi. Även bilarna innan mig bromsade in för att väja. Det var en liten tromb alltså, inga fallvindar. Mitt livs FÖRSTA. Tur man gjorde rätt beslut att välja Mälarcellerna. Ordentligt drag i dem var det!

[ Redigerat lördag - 11 jun 2016, 17:05 ]
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Mattias Larsson
lördag - 11 jun 2016, 11:59
Det skulle varit häftigt att få se den tromben ragingskies. Jag har inte lyckats med att se någon tromb än. Ja bra fart måste det ha varit på cellerna
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Mattias Larsson
lördag - 11 jun 2016, 12:02
Ja det är inte ofta man får se sådan hageldimma Danem. Jag blev själv överraskad när jag plötsligt träffade på haglet på vägen och den diminsvepta omgivningen.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Mattias Larsson
lördag - 11 jun 2016, 12:14
Det är nog första gången som jag ser centimeterstora hagel. Tror jag bara varit med om småhagel tidigare. Visserligen kan det vara häftigt det med. Jag minns en gång när jag kanske var 7-9 år, då hela gräsmattan blev vit, täckt av småhagel, i samband med att en ordentlig åskskur.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
ragingskies
lördag - 11 jun 2016, 17:12
Precis. Det måste varit väldigt lokalt med det haglet. Det jag upplevde var en mix av hagel och stora regndroppar som slog hårt mot vindrutan. Kom liksom i sjok och sikten var bitvis lika med noll. Sedan närmade jag mig en gul/grå vägg. Strax därefter var jag mitt i det och såg den lilla tromben.

[ Redigerat lördag - 11 jun 2016, 20:44 ]
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Mattias Larsson
söndag - 12 jun 2016, 08:43
Va häftigt! Gratulerar till upplevelsen ragingskies.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
ragingskies
söndag - 12 jun 2016, 11:07
Tackar! Jag missade hageldrivorna och du tromben.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Allt material på sajten är skyddat av upphovsrätt. Copyright 2004-2016 - Johannes Hansson, Blixtar.se
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Joacim Ahlstrand (Sunshades)
Renderingstid: 0.1266 sek, 0.0162 av det till frågor.