Allt om väder, vind,
klimatet, naturkatastrofer
och framförallt åska
med blixtar.
Blixtar.se - Åska och ovädersforum
Välkommen Gäst
Login:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]
[ ]
 Online just nu (25)
Blixtar.se :: Forum :: Åskväder :: Åskväderssnack

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Åskkrönika för 2014
Moderatorer: Johannes, Slacker, Sunshades
Författare Post
shm6666
tisdag - 10 feb 2015, 16:42

Plats: Täby / Stockholm
Åskkrönika 2014, något försenad version…

Summan var 49, 49 dagar där vi hade två eller fler blixtar ifrån ett väder. 49 möjliga dagar. Faktiskt samma som för 2013. Säsongen är svår att beskriva. Vi hade bland de häftigaste vädren någonsin till köldperioder där det inte hände ett smack. Men ifrån den 19:e juli till den 7:e augusti så hade det varit varmt och stabilt. Det var en lång period av action.

Här är mina tidigare krönikor.

2007 :
2008 :
2009 :
2010 :
2011:
2012:
2013:

Men vi börjar vid början. De första små vädren. Det första lilla vädret kommer den 30:e April. Ett par blixtar som går av vid Örebro. I mina antekningar kan jag läsa att vi hade haft det varmt och så kom kyligare väder ner norrifrån och då bildades detta. Fanns inte en tanke att gå på detta. Den 14:e maj lika så.

Den 19:e så kommer en stor blaffa ut ifrån Baltikum och blixtrar på bra. Självklart dör allting ute på östersjön och ger oss bara regn. Blixtarna var som närmast 60km…

Den 21:a maj hämtar jag ut min nya kamera. En Panasonic V750 och jag köper den för att kunna filma HighSpeed. Samma dag är det celler norr om Uppsala, de rör sig rätt så långsamt men släpper bara ett par blixtar. Men kanske kunde ha gått.

Chansen skulle komma för mig den 24:e. Ett band av rätt så kraftig åska går syd till norr över Örebro. Jag är lite sen och ett par kilometer innan Västerås hamnar jag i kön av en trafikolycka. Jag satt i kön i 45 min bara för att konstatera att vädret var nu 40km norr om Örebro rörde sig norr ut med 40km timman. Det skulle inte funka. Besviken fick jag vända hemåt igen. Dagen var dok inte slut. Över östersjön växte de celler upp. Jag åkte ut till Kapellskär och fick två blink på kameran. Men jag var lite sen och hade jag kommit tidigare så kanske. Men hittade en bra spott vid Kapellskär att stå vid. 0:an bröts i alla fall om än att jag inte fick en klar kanal…

Den 7:e juni var det småceller. Egentligen totalt galet att jaga. Men det var tidigt på säsongen, men cellerna var små och kortlivade. Jag åkte emot Örebro, förbi Köping, kommer till cellen men den dog. Ett nytt paket bildas vid Köping, ser dok att den dör. En till cell bildas mellan Köping och Västerås… Försöker komma in närmare men kommer in i regnet. Gör en fallback till Köping, cellen dör. Åker tillbaka till Stockholm och hamnar i en kö för en trafikolycka mellan Västerås och Enköping. Samma sträcka som förra olyckan. En 70 sträcka där de håller på och bygger motorvägen. Det är heldraget men vissa har lite problem med detta. Framförallt att köra i 70. Så det blev en smäll med tre bilar som låg påtok för tätt och ena kom över och så pang…

Detta var försäsongen. Den 9:e juni skulle det bli väder sa prognoserna. Orange Cape och Lifted -4 över Norrtälje. Det är tjänstefel att missa. Jag jobbade denna dag, men kunde ta med mig jobbet till jakten. Vilket jag gjorde. Jag kom till utkiksplatsen vid Norrtälje och började ringa kundsamtal. Fick alla samtal ringda som skulle ringas och då började himmelen se intressant ut. Cellerna byggdes framför mig. Gick förbi mig och byggde på nytt. Jag fick bra med video och fick mina första stillbilder för året. Tillslut kom cellerna inpå mig och jag fick fly in i bilen. Trasslet var nu hur jag skulle följa detta. Banan på cellerna var att de följde havsbandet söder ut. Jag har inga bra platser och jag ville hålla mig nära E18. Samt att jag skulle på en studentmottagning på kvällen, så jag åkte hem. Då såg jag del två på detta väder. Men det kunde jag inte anfalla. Jag missade också ta ”Bilden”. Jag får beskriva den. Uppsala cellen hade inte nått mig när jag blev upphämtad för att åka iväg. Alla flaggor och vimplar pekade rakt emot cellen. Det var kuling så mycket blåste det. Det var verkligen –Var är cellen? Titta på flaggorna. De pekar emot den!!. Den cellen blixtrade mindre än vad jag trodde. Men placerad på rätt ställe hade det blivit bra bilder. Den rörde sig rätt så långsamt.

Den 12:e juni var det dags igen. Ett band med celler kom och bildades över Stockholm. Dessa var rätt så kortlivade. Cellerna började poppa upp vid 11 tiden, men denna gång kom jag ej iväg ifrån jobbet och kunde bara följa dem på radarn. Väll vid klockan 16:50 kunde jag ge mig in i matchen.

Ett större paket som blixtrar på bra kommer in till Uppsala. Jag konstaterar att jag kan hinna. På vägen upp till Uppsala i höjd med Knivsta ser jag en liten pyttecell som är svart. Men den är pytteliten men svart. Jag låter den bero och går på fronten som jag ser kommer in emot Uppsala. Detta skulle visa sig var ett misstag. Väll uppe i Uppsala riggar jag upp och jag riktar alla mina kameror emot fronten som jag ser har blink i sig. Mina trigger triggar hela tiden och jag undrar på vad. Radion är också väldigt aktiv. Var vart blixtarna någon stans?

Svaret visade sig vara i den cellen nu bakom mig som jag hade kört förbi. Tittandes på Blitzoretung nu ser jag att hade jag åkt istället till Knivstafälten istället för Uppsala hade jag kunna ta denna cell. Men det var solojakt och jag kunde inte titta på den i realtid i datorn för att avgöra. Det gick så snabbt.

Det som jag lyckades med var en liten stackars historia 

Nu kom vi in emot midsommar och kyligare väder. Vi hade +12 och regn på midsommarafton. Kallt… Vi hade åskväder den 22:a, 23:e, 25:e. Allting väldigt smått och spritt. Den 27:e gick det två små celler söder om Örebro som kunde ha varit ett bra mål. Men jag bedömde att det var förlångt bort.

Men NAO:t hade stabiliserat sig och jag hade fått min Blitzortung tracker och var nu med i nätverket. Jag satt och kodade mitt program för att hämta datat och presentera datat för mig i nästen realtid. Vi hade små väder den 29:e, den 1:a juli och den 2:a juli. Den andra Juli är jag nästan klar med mitt program och sitter och testkör. Döm av min förvåning när jag får upp en träff 10km ifrån mig. Jag hinner tänka fel regg… Sedan hör jag mullret… Ahha… Inte felreg… Det visade sig att jag kunde se cellen men den rörde sig bort ifrån mig. Släppte runt 4 blixtar var av en såg jag. Men solen lyste rakt emot mig så det fanns inga kontraster att tala om. Den gick inte att fotografera.

Min stora jakt skulle komma den 7:e juli. Tyvärr en solojakt och jag skulle få åka långt. Ner till Mariestad. Aviation hade detta som FRQ CB 400 / 30 så jag hade inte en tanke på att bara sitta av den. Tava fanns på telefonen och kunde guida mig in. Jag träffar fronten i höjd med Götinge. Fronten var mycket aktivare på andra sidan Värnen men tillräckligt aktiv efter Vänerpassagen. Jag lyckas göra tre fallbacks. Tills jag är bakjagad av fronten till Kumla. Fronten bara dör nu. Det finns inget mer pulver i den. Ingen kvälls eller nattåska som jag hade hoppats på.

Efter gårdagens stora jakt så kom det värmeceller den 8:e vid Köping. Men jag passade på dessa. Två stora långa jakter back to back fixar jag inte längre…

När jag nu sätter ihop detta ser jag att det var lite åska upp vid Gävle den 15:e. Men i somras noterade jag inte ens vädret.

Nu hade det stabila NAO:t gjort att ett högtryck hade legat och värmt upp vatten och land i drygt tre veckor. Det var nu som säsongen började på alvar. Men vädren blev svåra att jaga. De var inte längre isolerade värmeceller eller en klar front. Det blev väder som startade som isolerade celler men växte ihop till ett massivt regnväder som inte gick att jaga. Vår första smak av detta fick vi den 19:e. Juli. Tava och jag jagar detta och den mest aktiva cellen kommer ner ifrån Uppsala emot Knivsta. Jag har en cell i Norrtälje som regnar och blixtrar men kan inte få grepp om den. På vägen till Knivsta via Rimbo så växer en cell upp ifrån ingen stans. Väl vid Knivstafälten har vi Uppsala cellen och Rimbocellen att fotografera. Bägge cellerna står stilla och det är Rimbocellen som är mer aktiv och närmast. Men det är ofantligt mycket regn. På regnradarn såg vi att hela Rimbocellen roterade på stället med en krok. Vi kan ha haft en F-1:a i denna cell. Men det regnade så otroligt mycket att vi inte kunde se något i denna grå massa. Vi försöker komma ut ur detta och åker västerut. Men till ingen lycka.

Den 21:a juli var det dags igen. Samma setup som för den 19:e. Denna gång skulle vädren åka ifrån mig, gå öster till väster. Jag bestämde mig för att sitt och vänta vid ett fällt vid Enköping. Jag skulle ha varit lite kallare. Eftre att ha väntat i 45 minuter åkte jag och köpte en burgare i Enköping. Bara för att konstatera att en liten cell hade släppt ett par blixtar vid mitt fällt. Jag var solo denna jakt så jag beslöt mig för att spela säkert. Jag åkte ut till Västerås och letade upp ett fällt. Bara för att konstatera att det fanns en bättre cell över Mälaren. Men hur komma ut till vattnet. Runt Mälaren växer det mycket skog upptäckte jag… Jag är inte glad och vänder mig tillbaka till fältet som jag stod vid. Då kommer Mälarencellen in i en glänta så jag kan fotografera den. Samtidigt växer en cell på upp på 10km:s avstånd och börjar blixtra. Jag får bild på den också. Men som jag skrev i tråden för dagen. Jag skulle spela och jag spelade kanten.

Den 24:e och den 26:e var det tunga värmeceller inne i landet. Jag beslöt att inte gå på dem då jag trodde vilket visade sig rätt att de var mestadels över skogen. Man måste välja sina strider.

Den 27:e var det dags att ta striden. En halv roman kan skrivas om denna dag. Det är ett skolboks exempel på vad som inträffar när en cell av Rimbokalibern som kan den 19:e kraschar rakt in i Stockholm City. Dessa kraftiga åskceller kommer varje år runt Stockholm. Det unika med denna var att kärnan gick rakt över city. Tava är med på denna jakt men vi gör ett par fel denna jakt. Men först. Jag hade gjort lunch till mig som jag kunde äta under jakten. Vi tänkte också lite framåt.

Dagen börjar med att jag konstaterar vi har bra Cape vi har bra lifted. Tava får en liten cell på sig men den stora cellen är fortfarande ute söder om Nynäshamn. Radarekot är då väldigt litet men illrött. Jag skulle få se fler sådana ekon under säsongen och kunde då realtidstolka dem för vad de var.

Det lilla ekot träffar land och på bara 10 minuter förvandlas till ett monster. Det var denna dag som Vikingfärjan slet sig och Fredens arena blev dränkt. Jag för min del är uppriggad hemma i Täby och Tava är på väg över. Ett trassel med denna cell är att den har ett Wall cloud framför sig när den kommer till mig så alla blixtar är skymda. Samma typ situation som den 19:e. Mycket regn som skymde blixtarna. Vi vet att vi är försenade efter som cellen bara är minuter borta. Vi skulle ha stannat och fotograferat hemifrån. Vi skulle aldrig kunna åka ifrån detta väder. Men vi väljer att försöka åka ifrån. Vi kommer nästan ur det vid Knivstafälten och hade vi kommit dit 10 minuter tidigare så hade vi fått fina inrun bilder för då hade Wall cloudet kollapsat. Men vi fick fortsätta till norr om Uppsala. Där riggade vi upp och fick någon bild. Men cellen kom ikapp oss nu regnades mer än blixtrandes. Vi åkte upp till Tierp men hade inte så mycket tur där heller.

Jag noterade att inne över landet vid Örebro skulle det bli åska. Ett separat paket. Men jag räknar ut att vi är 30 minuter försenade. Jag var navigatör på denna resa. Jag plockar in oss tillslut till en plats men då hade allting börjat växa ihop på samma sätt som den 19:e. Vi kammade typ noll. Vi hittade en jetmack och hade lite tur men allt var nu bara en grå regnande massa. Vi får åka hem.

Väl hemma och tankar av allting till min dator så har det hunnit bli den 28:e. Nu kommer celler ute på Östersjön istället. Så ut till Kapellskär. Men cellerna vill inte komma in så man kan fotografera dem, så hem till landet. Då utanför så växer en cell till som levererar två blixtar och jag hinner inte få upp en kamera emot den… Sover ett par timmar äter frukost, konstaterar att det kan komma celler idag också.

Jag åker upp till Uppsala och väntar, tänker vänta in cellerna på samma sätt som jag gjorde den 21:a funkade då. Men jag är för ivrig och åker hem, men jag åker bakvägarna hem instället för över Arlanda som jag tänkte. En isolerad cell växer ute över Mälaren. Hade jag varit vid Arlanda kunde jag ha fått den och kunnat komma närmare på den när jag såg den. Darn…

Den 29:e var det en cell över Östersjön igen som kom på kvällen. Denna cell orkade inte komma in så det blev att gå och lägga sig.

Den 30:e var en repris på setupen för den 27:e. Denna gång så beslöt jag mig för att åka lite mera norr ut och ta inrunen över Arlanda. Detta visade sig vara ett klokt beslut. Cellen som kom upp gick någon kilometer väster ut än den cellen som kom den 27:e. City drabbades inte lika hårt. Men jag bedömde att cellen var lika kraftig.

Jag kom i tid till Arlanda. Jag hinner rigga upp och jag kan fotografera många fina blixtar. Då jag viste att cellen var kraftig bestämde jag mig för att vara lite lägre ner men närmare bilen. Jag kan ha missat bilder men bättre safe then sorry. Efter detta beslöt jag mig för att inte jaga cellen vidare. Det var rätt beslut.

Hinner komma hem och lägga upp ovanstående tråd. Åker ut till landet och ser att vi kan ha nattåska över Östersjön. Jag packar allting i bilen och lägger mig för att sova någon timma för att sedan åka ut till Kapellsär drygt kl 04. Jag hinner bara blunda lite så hör jag ett muller. Ser sedan ett blink och ett muller till. Det är en nattcell utanför mig väl fotomöjlig. Ut till bilen i mörkret plockar in D800:an. Mer blixtar går av. Får första exponeringen… Inga fler blixtar. Jag räknade till samanalagt 7 blixtar och på radarn var det en liten cell. Normalt stört omöjlig. Men jag var beredd men hade inte utrustningen uppe. Fortsättningsvis hade jag alltid ett stativ redo, men fick ingen utdelning resten av säsongen.

Men åskan var fortfarande ute på östersjön så jag bestämde mig för att åka ut till Kapellskär. Det ljusnade och cellen kom in lite för långt till väster så jag hade den inte i rent söderläge. Fick en blixtstackare på highspeed. Sedan körde cellen över mig. En blixt slår ner 100 meter ifrån mig. Får den på video men då regnade det så kopiöst att det blir svårt att göra något av det. Fick åka hem och lägga mig.

Nu kom några välbehövliga vilodagar. Tills den 3:e augusti. Än en gång kan en halv roman skrivas om detta. Väder var ett väder av högsta klass. Men tillfälligheter skulle spela oss ett spratt. Modellerna sa att en kallfront skulle gå över Östersjön och smälla in i Nynäshamn kl 02. För att sedan till 03 ha nått Täby. Vad som inträffade var att till 03 slog fronten in i Nynäs, men det tog sedan tre timmar tills fronten kom till Täby. Cellerna stannade länge över vattnet men regnet fortsatte in över land men blixtrade inte. Detta resulterade i att Blixtarna var skymda av regnet och när väl fronten kom så var det ett massivt wallcloud runt omkring.

Vi blir totalt överkörda. I över 40 minuter har vi bra grått regn. Jag har lyckats att få D700:an oskarp men det finns inga kontraster att fokusera på. Allt är bara grått. Hemma fick jag 33mm regn. Mycket mer än den 27:e. Men denna cell gick inte över centrala City utan någon kilometer väster ut. Men jag hade ett stort getingbo under min balkong. Det boet förstördes (dränktes) utav regnmängderna för att vattnet kom inte undan tillräckligt snabbt.

Men vädret var inte klart. Min trigger triggade kontinuerligt och jag hörde muller nära men såg inget. Blitzortung sa att det hade växt upp en cell 1km öster om mig. Nu hade vi relativt regn fritt. Tittandes österut och jag fick en mindre chock. Tyvärr hade jag inte sinnesnärvaron att ta en 24mm bild på detta monster. Som jag gjorde på walcloudet som kom in emot Täby. Men goddame vad mycket det blixtrade. Jag håller fortfarande på att redigera videon. Den kommer…

Efter en hel natt på taket var jag mosig. Min fru och mina barn kom hem ifrån Finnland.

Dagen efter den 4:e augusti kom celler till Örebro. Det märks att man inte längre är 20. Hade varit en bra dag men blev tvungen att passa.

Den 5:e så säger modellerna att en kallfront skall komma på morgonen, men den levererar inte. Istället kommer det värmeceller ifrån absolut ingen stans. Allting ligger nedpackat (som vanligt) lyckas få upp D700:an som var närmast och klippa denna bild.

Så den 6:e. En cell kom på kvällen ifrån Balticum. Så ut till Kapellskär och hoppas att den skulle komma nära. På 90km:s avstånd fick jag denna bild. Men roligare än så blev det inte. Cellen dog…

Perioden som startades den 19:e Juli avslutades den 7:e augusti. Detta var en repris på den 3:e. Vi skulle ha gjort på samma sätt som den tredje. Men vi gjorde inte det. Vinkeln på vädret var lite annorlunda. Cellen låg ute och snurrade vid Gottland länge. Jag beslöt mig för att den inte skulle överleva natten efter som den inte hade någon rörelse norr ut. Trotts modellerna sa att den skulle röra sig norr ut senare under natten. Modellerna hade rätt. Regnradarn såg väldigt intressant ut. Att döma av den hade vi haft regnfritt på inrun om vi hade stått på samma ställe som den tredje. Istället vaknar jag kl 05 av ett dunder när cellen drar in som en liten orkan. Den spann mycket och hade tarmar som stack ut. Se om jag kan hitta en radarbild på detta.

Vädret blev nu lite kallare och inget mer tycktes hända utav det stora slaget. Den tolfte kom det små celler och jag lyckas just komma hem efter jobbet för att få en liten blixtstackare.

Den 13:e same story minus att denna dag fick jag ingen blixt…

Den 15:e skulle min dotter ha kalas. Vi skulle sitta ute men en liten liten åskcell som släppte två blixtar gjorde att vi fick sitta inne. Modellerna sa att det inte skulle komma något åskväder på kvällen. Men i väster blev det väldigt mörkt. En gång tidigare, år 2004. Närmare bestämt 17:augusti 2004 kom ett liknande väder. Det var vädret som fick mig att inse att jag måste ha en DSLR för att kunna fotografera blixtar. Min Olympus Z4040 fixade det inte. Det vädret var ett kvälls / nattväder som rörde sig rätt så långsamt och kom helt utan förvarning. Exakt som detta väder kom. Det såg rätt så lika ut också slog det mig senare. Denna gång hade jag utrustning redo…

Efter detta så kom ett gäng med dagar som jag inte försökte på överhuvud taget. Mycket var ute på östersjön, det var isolerade celler. Man jobbade mycket. Det fanns helt enkelt inte tid att sätta sig in i situationen. Eller så var situationen så chansartad att det skulle bli omöjligt att få en bra fångst.

Dagarna var i alla fall 16:e, 18:e, 19:e, 20:e, 21:a, 23:e, 24:e, 25:e och 26:e.

Sista vädret för året som jag gick på var utav stort intresse. Den 21:a september. Bardarbunga har fått utbrott och har dumpat en massa SO2 i atmosfären. Detta väder går rakt igenom ett sådant område. Blixtarna var väldigt täta och mycket crawlers. Nattetid hade det varit en crawler fest för mina kameror. Många blixtar som gick av kom mullret drygt 3 sekunder senare. Men Blitzortung hade inte huvudkanalen nära mig. Men jag såg blixtarna i molnet. Så ludet kom ifrån dessa kanaler i molnet. Jag fick en av dem på Highspeed.

Den 22:a var det åskväder vid kusten.

Ett litet nattväder rörde sig ut över östersjön bort ifrån oss den 19:e och 20:e oktober. Jag hörde nog ett muller ifrån den. Men konstaterade snabbt att vädret rörde sig ifrån mig.

Avslutningsvis den 2:a november. Blitzortung säger att det har blixtrat då…

Avslutningsvis kan sägas att 2014 blev en underlig säsong. En väldigt bra och aktiv säsong. Åskväder missades, chanser togs, blixtar fotograferades. Jag har fortfarande extremt mycket video att gå igenom och redigera. Kommer jag hinna innan nya säsongen kommer? Vet ej…

Hur kommer 2015 att bli? Om min lilla teori om SO2 i atmosfären gör att åskväder får mer pulver för det blir mer konektivitet och om Bardarbunga fortfarande spyr ut SO2 till sommaren. Kan vi få se väder med mycket fler crawlers? Vi får se.
Tillbaka till toppen
Webbplats Bookmark and Share
Sunshades
tisdag - 10 feb 2015, 17:05
Sunshades

Plats: Varberg
Kort sagt: Grymt! Fantastiskt sammanfattat!
Tillbaka till toppen
Tava
onsdag - 11 feb 2015, 08:45
Plats: Stockholm Solberga
Jag hittade precis mina videos från 21/9.
Det är inga crawlers på dem. Mest korta snabba blixtar.
Jag tror att de uppstod när cellen kom till dig och var mer mogen.

27.e Juli: Bara att konstatera att jag borde stannat hemma den dagen.
Gick iväg tidigt med familjen för att handla. Märker att det börjar bli mörkt så vi skyndar oss.
Kommer ut från Coop och ser ett mörkt moln och tänker att den kommer smälla.
Skyndar oss till bussen som bara har plats för en barnvagn som min tjej och den yngsta ungen tar och jag och vår äldre son får gå hem.
Efter bara någon minut börjar det ösregna och jag springer med barnvagnen för att ta skydd vid en skola.
Det börjar blixtra och dundra och min son som då är 2 år säger "åska boom".
När detta gått över skyndar jag mig hem och packar allt för att snabbt ta mig till Sven.
Cell nr2 är nu aktiv men ganska liten så jag hoppas på att ta mig snabbt iväg så jag hinner före den.
Från bilen märker jag att den blir mer och mer aktiv och växer till sig till ett riktigt monster.
Framme hos Sven är den inte långt bakom mig och väldigt intensiv.
Här konstaterar jag efter samtal med min tjej där hemma att jag borde tagit detta hemma från balkongen på inrun och inifrån lägenheten när den drog över.
Det hade tydligen gått av många blixtar nära.
Alternativ2 hade varit att stanna bilen och fångat blixtarna själv men jag skulle promt åka till Sven hade jag bestämt.
Det blev ett episkt väder som jag tyvärr inte hann njuta så mycket av då hela dagen gick åt att försöka köra ifrån det för att slippa regnet.

3.e augusti: Mäktigt väder där jag var beredd hela natten.
Plockade detta på inrun från balkongen men hade mycket otur med vinkeln då mycket gick av utanför synvinkeln.
Men synen av detta monster på väg in är mäktigt:

Klockan 5 på morgonen vaknade familjen av att vädret gick rakt över lägenheten och jag kunde inte helt fokusera på fotograferandet.
Men det blev några bra bilder och en hel del bra filmen, både highspeed och normalspeed.

2015 kommer precis som 2014 bli en svår säsong då jag kommer vara pappaledig och kan då inte ge mig av hur som helst.
Men vi har en ny lägenhet med bättre utsikt så jag kommer kunna jaga hemifrån rätt bra.
Tillbaka till toppen
Hannes1994
onsdag - 18 mar 2015, 18:03
Plats: Floda, Västergötland
Ja den gångna sommaren var riktigt bra, och även jag fick mina första bilder och filmer. Varmt och gott om både soltimmar och åskväder. Vågar knappt hoppas på en repris av förra sommaren i år igen.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Allt material på sajten är skyddat av upphovsrätt. Copyright 2004-2016 - Johannes Hansson, Blixtar.se
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Joacim Ahlstrand (Sunshades)
Renderingstid: 0.1104 sek, 0.0136 av det till frågor.