Allt om väder, vind,
klimatet, naturkatastrofer
och framförallt åska
med blixtar.
Blixtar.se - Åska och ovädersforum
Välkommen Gäst
Login:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]
[ ]
 Online just nu (25)
Blixtar.se :: Forum :: Åskväder :: Blixtbilder

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Blixtar Halmstad 3e Augusti
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Johannes, Slacker, Sunshades
Författare Post
HerrEnemar
tisdag - 12 aug 2014, 21:45
Plats: Åsa, Halland
Hej,
Jag har haft lite strul med inlogg och mail-konto på sistone. Har bland annat inte kunnat logga in här på ett tag nu.
Håll till godo med denna bjässen! Jag var inte kaxig efter att denna bilden tagits kan jag säga, men ack så glad att blixtjäkeln fastnade på bild!

Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Kalle_blixt
tisdag - 12 aug 2014, 22:45
Plats: Sverige
Godaaam tcfc
Men det fräser nog bra i vattnet.
Har du hörseln kvar?
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Stefan_kga
tisdag - 12 aug 2014, 23:00
Plats: Karlskoga
Oupps...Scheisse! Grymmast på mycket länge.
Grattis!!
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Rickard
tisdag - 12 aug 2014, 23:38
Plats: Skåne
Snyggt. Kan tänka mig hur det kändes. Hade jag stått där så hade jag nog lagt en kabel i brallan.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
ragingskies
onsdag - 13 aug 2014, 00:14
Plats: Norrköping, Östergötland
Jisses! För nära! Du kunde bli träffad direkt eller indirekt! Inte att leka med. Kanske årets närmaste blixt? Stort grattis ändå!
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Tava
onsdag - 13 aug 2014, 08:38
Plats: Stockholm Solberga
Du är galen.
Det där är alldeles för farligt när du verkar vara högsta punkten. (ser så ut iaf).
Men det är en galet grym bild. Man kan verkligen se fångblixtarna som stiger ur vattnet.
Tillbaka till toppen
Webbplats Bookmark and Share
HerrEnemar
onsdag - 13 aug 2014, 09:58
Plats: Åsa, Halland
raginskies: Jag tyckte jag satt på helt okej avstånd. Men jag hade underskattat ovädret visa det sig.
Tava: Jag var inte hösta punkten just då, men blixten tar ju inte den högsta punkten alltid... Vad jag förstår kan en blixt med lägre potential leta sig ner mellan trädtoppar och åskledare!? Man ska vara försiktig hur som hellst!

Jag kommer absolut vara försiktifgare framöver. Kanske investera i en trådlös fjärrkontroll så man själv kan sitta i säkerhet någostans. För, man vill ju ta snygga bilder!

Just vid detta vädret så regnade det inte nämnvärt på mig. Bara några droppar.
Som man kan se på bilderna som följer här, så ligger regn och fallvindar någon mil ut i havet. Tidigare CGs hade gått ner på hyfsat betryggande avtånd. Tyckte jag iallafall..

[ Redigerat onsdag - 13 aug 2014, 10:00 ]
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Danem
onsdag - 13 aug 2014, 10:54
Plats: södertälje södermanland
Som du säger, man är inte tuff efter att blixten tagi så nära. Har sett nedslag som är nästan lika nära, fast jag har varit inomhus och tittat ut då. den där bilden ska du vara nöjd med! Inte ofta som man får dom så nära.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Slacker
onsdag - 13 aug 2014, 11:06
slacker

Plats: Karlstad, Värmland
Riktigt fina bilder - speciellt den första

Angående säkra avstånd från blixtnedslag så finns det inte. När jag filmade den 3:e augusti i år så slog 3 blixtar ned ganska nära - 2 av dessa slog ned en bit utanför molnet där det inte hade regnat än.

Majoriteten av blixtarna var 2-4 km bort när en blixt slog ned 150 meter bakom mig (torråska) och en slog ned 14 meter bort (torråska) - den tredje blixten slog ned kanske 100 meter bort och då regnade det...

Med andra ord så är det bäst att befinna sig på platser där man vet att det finns bättre ledande föremål än en själv och att man inte är den högsta punkten i förhållande till platsen man befinner sig på. Självklart så ska man befinna sig en bit bort från de ledande föremålen för att undvika att "träffas" av eventuell stegspänning.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
shm6666
onsdag - 13 aug 2014, 16:04

Plats: Täby / Stockholm
Välkommen tillbaka Mr E.

I sådanna där lägen om det är tort så har jag kamerorna ute men jag sitter i bilen, alternativt sitter i bilen med kamerorna. Hade en mäktig TCFC i kappelskär för några veckor sedan, men då regnade det kopiöst på mig så den har jag bara på video. Suddig video.

Väldigt härliga bilder, men jag rekomenderar inte att man utsätter sig för dessa.

Det är verkligen TCFC.
Tillbaka till toppen
Webbplats Bookmark and Share
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Allt material på sajten är skyddat av upphovsrätt. Copyright 2004-2016 - Johannes Hansson, Blixtar.se
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Joacim Ahlstrand (Sunshades)
Renderingstid: 0.1571 sek, 0.0446 av det till frågor.