Allt om väder, vind,
klimatet, naturkatastrofer
och framförallt åska
med blixtar.
Blixtar.se - Åska och ovädersforum
Välkommen Gäst
Login:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]
[ ]
 Online just nu (45)
Blixtar.se :: Forum :: Åskväder :: Åskväderssnack

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Åskväder att minnas
Gå till sidan       >>  
Forumvärdar: Johannes, Marcus, Slacker, Forecaster, Sunshades
Författare Post
gurra26
fredag - 20 jul 2012, 16:30
Ort/stad & Landskap: Sundsvall i Kubikenborg
Tack för svar av era båda var intressant att se bilder där med bla från Sven.
Måste bara få klämma in en liten kortis med väderkartor med från det värsta åskvädret i Sverige på väldigt många år. Kanske bland det värsta rentav? Det drabbade ett väldigt stort område. Stockholm vart drabbat väldigt hårt på morgonen ( Finns att läsa om på nätet) innan det bildades ett nytt på sena eftermiddagen i den mycket torra fuktiga tropiska luftmassan. Då började det åska i Värmland, Dalarna, Västernorrland, etc. och på kvällen den 16 Augusti 2001 så fortsatte åskan oavbrutet hela natten långt upp till Västerbotten innan den klingade av på morgonen.
De 3 första bilderna här är åskcansen å titta vilken skyhög CAPE. Liknande som USA eller nåt annat varmt tropiskt ställe.
Låt oss hoppas allesamman att vi får uppleva detta igen! Det kan vi vara värda av efter denna ytterst dåliga åsksommar.

Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
ElmosFire 2.0
fredag - 20 jul 2012, 16:38
Gäst
Läs om detta här:
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
gurra26
lördag - 21 jul 2012, 00:24
Finns det någon som har sparat radar eller om det fanns på den tiden blixtradar skulle det vara otroligt intressant att spana på de lägg ut de här. Jag har bara satellit bilder sparat.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Marcus
lördag - 21 jul 2012, 11:13
Ort/stad & Landskap: Linköping/Tallboda
Kul att du nämner det där vädret för efter att kollat artikeln så är det ju exakt samma väder som jag ha som ett av mina värsta! Bor ju i Linköping så minns det där skjulet som hamnade på järnvägen!
Tillbaka till toppen
Webbsajt Bookmark and Share
shm6666
lördag - 21 jul 2012, 16:32

Ort/stad & Landskap: Täby / Stockholm
Detta väder är historiskt. För det är en blixt som går av som är bland de klaraste som jag har sätt. Det är just detta väder som jag bestämmer mig för att införskaffa mig en digital kamera och försöka fotta åskväder.

Om jag hade haft den utrustning som jag har nu och den kunskap som jag har nu, då hade detta varit ett riktigt roligt väder.

Det som jag har är wetterzentrale blixt gång för dagen. Men inget annat.

Grön är väll runt 14 på dagen, sedan röd är 23. Gul är 16.
Tillbaka till toppen
gurra26
lördag - 21 jul 2012, 19:08
Åh tack vad intressant att se. Ser åskan där på grönt där i Stockholmsområdet på morgonen med. Intressant!
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
shm6666
lördag - 21 jul 2012, 23:11

Ort/stad & Landskap: Täby / Stockholm
Nja det var efter lunch som åskan kom. Runt klockan 13 eller 14. Jag stod ute på balkongen pratandes med CDO_78. Där och då bestämde vi oss för att fotta åska .

Vi missade dok totalt det som kom inåt landet... Vi åkte ut till skärgården istället... Men det var 11 år sedan. Så det är preskriberat
Tillbaka till toppen
gurra26
lördag - 21 jul 2012, 23:18
ah. tack vad intressant. läste om det på nätet stod nåt i tidningen om när det drog in på dagen med massor av strömavbrott i Stockholm. Läste det för nåt år sen men nu när jag googla hitta jag inget men det finns nog kvar nånstans. Slottet blev hårt träffat med.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Nicklas_70
söndag - 22 jul 2012, 17:58
Ort/stad & Landskap: Skåne
Detta väder är historiskt. För det är en blixt som går av som är bland de klaraste som jag har sätt. Det är just detta väder som jag bestämmer mig för att införskaffa mig en digital kamera och försöka fotta åskväder.

Om jag hade haft den utrustning som jag har nu och den kunskap som jag har nu, då hade detta varit ett riktigt roligt väder.

Det som jag har är wetterzentrale blixt gång för dagen. Men inget annat.

För att få bra bilder krävs det att kunna sin kamera.Kan man inte den så blir bilderna där efter....
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
gurra26
söndag - 22 jul 2012, 18:02
Det vore inte omöjligt att en repris av detta kan ske. Vi är snart i Augusti månad och om det bara kan bli de rätta förutsättningarna "the right stuff".
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Allt material på sajten är skyddat av upphovsrätt. Copyright 2004-2013 - Johannes Hansson, Blixtar.se
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Joacim Ahlstrand (Sunshades)
Rendreringstid: 0.2453 sek, 0.1073 på databasfrågor