Allt om väder, vind,
klimatet, naturkatastrofer
och framförallt åska
med blixtar.
Blixtar.se - Åska och ovädersforum
Välkommen Gäst
Login:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]
[ ]
 Online just nu (19)
Blixtar.se :: Forum :: Blixtar.se Portalen :: Blixtar.se - Om sajten

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Serverjustering för att hantera lasten
Forumvärdar: Johannes, Marcus, Slacker, Forecaster, Sunshades
Författare Post
Johannes
fredag - 29 jun 2012, 22:54

Ort/stad & Landskap: Sollentuna, Stockholm

Blixtar.se drivs som ett hobbyprojekt på fritiden.
Jag skulle vilje ge sajten betydligt mera kärlek än den nu får men tyvärr så är livet en evig prioritering. Och senaste tiden har blixtar fått mindre prioritering av tid.

Då sajtens besökarantal flerdubblar när ett oväder kommer in så är det svårt att hålla servern i balans.
Vid en solig dag så krävs inte mycket kraft, men när ovädret kommer behöver betydligt mera kraft.

Det svåra är att inte betala för onödig kapacitet på soliga dagar men ändå klara av kraftiga oväder. Det med att servern inte ska gå allt för mycket back varje månad mot de annonskronor som trillar in.

Idag gick minnet i taket, som oftast när sajten ger ett fel och blir oåtkomlig.
Att öka på minnet är dyrt så det fungerar inte i längden.
Idag har jag provat att istället göra en justering med att minska CPU-kraften som har en överkapacitet mot lasten för att öka upp minnet från 1Gb till 1½Gb. Det går inte jämt ut i pengar men jag hoppas servern klarar av topparna bättre då.
Återkom gärna med feedback om du märker någon skillnad på sajten både under låg belastning som hög.

Förhoppningen är att den kommer hantera lasten bättre.
Tillbaka till toppen
Webbsajt Bookmark and Share
J.B
fredag - 29 jun 2012, 23:08
Yay
Ort/stad & Landskap: Tobo, Norduppland
Fortfarande en hel del kopplingsfel mellan sqldatabasen och själva hemsidan. Antar dock att dom ligger på samma maskin, så det är lite lustigt? Men det är nog kapaciteten trots allt.
En fråga: Om man har vettig hårdvara, som man inte använder, går det att donera till dig?
Tillbaka till toppen
Webbsajt Bookmark and Share

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Allt material på sajten är skyddat av upphovsrätt. Copyright 2004-2013 - Johannes Hansson, Blixtar.se
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Joacim Ahlstrand (Sunshades)
Rendreringstid: 0.1194 sek, 0.0118 på databasfrågor