Allt om väder, vind,
klimatet, naturkatastrofer
och framförallt åska
med blixtar.
Blixtar.se - Åska och ovädersforum
Välkommen Gäst
Login:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]
[ ]
 Online just nu (38)
Blixtar.se :: Forum :: Blixtar.se Portalen :: Blixtar.se - Om sajten

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Nyheterna flyttar in till forumet
Forumvärdar: Johannes, Marcus, Slacker, Forecaster, Sunshades
Författare Post
Johannes
lördag - 14 apr 2012, 18:17

Ort/stad & Landskap: Sollentuna, Stockholm

Nästan sedan Blixtar.se startades så har forumets poster och nyhetesposter varit separerade.
Sedan några år tillbaka utvecklade jag en plugin som jag kallade "Forum Focus". För att lyfta upp forumet till förstasidan som en typ av nyhetslistning av intressanta läsvärda saker. För det finns fasligt mycket bra material i forumet som förtjänar att få bättre uppmärksamhet.

Nu har steg 2 av forum fokuseringen släppts. Där forumet är stället där nyheterna skapas.
Tidigare kunde en akutell händelse finnas som nyheter där man kunde kommentera. Men även som forumtråd där man kunde kommetera.
Helt klart förvirrande.

Det nya är att nyheten finns alltid i forumet och därifrån flyttas in som Nyhet på förstasidan.

Skribenterna skriver alltså sin nyhet som en forumtråd och sedan markerar de den för att synas på förstsidan och vips så ser det ut som en vanlig nyhet samt man får en forumtråd och alla kommentarer kring nyheten/forumtråden på samma ställe.

Många av forumets trådar och kommentarer är som små nyheter i sig. Nu kan alla som skriver i forumet hamna på förstasidan som "Nyhet".

När en tråd eller tråd-svar lyfts som nyhet skapas en möjlighet att redigera texten och rubriken. Detta för att man ska kunna ändra texte och rubrik så den blir mera nyhetsanpassad.
Forumtråden lämnas dock utan förändring, samt att nyheten på förstasidan berättar vem som är källan till nyheten samt vem som Nyhetsredigerat texten för att anpassas till förstasidan.

Målet är att lyfta upp forumet och alla duktiga forumskribenter vi har här. Samt göra det enklare och tydligare att hitta information.
Vill man veta det senaste om åskan så behöver man inte bläddra i både nyhetsarkivet och forumet. Man går enkelt nog till forumdelen som behandlar ämnet och där är man garanterad senaste och enda informationen. Både från skribenter och från medlemmarna.

~Johannes
Tillbaka till toppen
Webbsajt Bookmark and Share
Gnistan
söndag - 15 apr 2012, 12:27
Ort/stad & Landskap: örebro björkhaga
Bra initiativ! Blir mycket tydligare skulle jag kunna tänka mig!
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Cotte
söndag - 15 apr 2012, 16:28
.
Ort/stad & Landskap: Örkelljunga, Skåne
Strålande Johannes!
Kom aldrig riktigt överens med editorn där. Nu blir det både roligare och enklare.

Toppen!
/Cotte
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Cotte
måndag - 16 apr 2012, 17:59
.
Provpostade en färsk nyhet, men presentationen har lite barnsjukdomar på fronten.
Misstänker att du sett det Johannes? I övrigt fungerar det klockrent!

/Cotte
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Cotte
torsdag - 26 apr 2012, 18:38
.
Märker att du fixat det Johannes.

/Cotte
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Forecaster
fredag - 27 apr 2012, 12:24
Forumvärd

Ort/stad & Landskap: Malmö, Skåne
Tillbaka till toppen
Webbsajt Bookmark and Share

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Allt material på sajten är skyddat av upphovsrätt. Copyright 2004-2013 - Johannes Hansson, Blixtar.se
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Joacim Ahlstrand (Sunshades)
Rendreringstid: 0.2258 sek, 0.0966 på databasfrågor