Allt om väder, vind,
klimatet, naturkatastrofer
och framförallt åska
med blixtar.
Blixtar.se - Åska och ovädersforum
Välkommen Gäst
Login:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]
[ ]
 Online just nu (19)
NYHETSTIPS: tips@blixtar.se
MISSA INTE: Under September tar vi emot bidrag till Årets Blixt 2010. Har du fotat en blixt under 2010. Missa inte att delta för chans till fina priser.
Blixtar.se :: Forum :: Åskväder :: Åskväderssnack

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Närmsta ni har stått ett åsknedslag?
Gå till sidan       >>  
Forumvärdar: Johannes, Marcus, Slacker, Forecaster
Författare Post
37Viggen
måndag - 12 jul 2010, 15:45

Ort/stad & Landskap: Vetlanda/Småland
Om vi bortser från de som har haft oturen att bli träffade av blixten. Hur nära har ni befunnit er vid ett åsknedslag?

I mitt fall har det handlat om mindre än 100 meter, då åskan slog ned i en strålkastare som stod på en fotbollsplan. Jag kan lova att jag stack in svansen mellan benen och lämnade altanen omedelbart. Tror att det var vid detta tillfälle som jag blev så intresserad av just åskan.

Tools of trade:
NIKON D40
Nikon Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G ED
Sigma 70-300 mm f4.0-f5.6 DG Macro
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Oliver.N
måndag - 12 jul 2010, 15:50

Ort/stad & Landskap: Haninge/Stockholm
Var väl på landstället vid gnesta. Var ute och lirade badminton med kusinen och det åskade ( det visste vi om ) Det var väl ganska långt borta. men efter 10 sek. PAAAAANG! Ett stort jäkla ljussken sken upp och blixten slog ner i badminton polen. Vart rätt skakis efter det.

Hälften människa, Hälften åsktokig

Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Bilbomagnus
måndag - 12 jul 2010, 15:51
Ort/stad & Landskap: Vrigstad, Småland
Jag satt en gång i en båt under en bro som skydd för regnet. Åskan slog då inom 50 meter. Svavellukt och fräsande ljud var ett faktum!
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
37Viggen
måndag - 12 jul 2010, 15:57

Jag kan hålla med om att man blir riktigt skakis. Bortsett från att det piper i örat/öronen, så är nog tryckvågen det som är mest överraskande.

Tools of trade:
NIKON D40
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
David H
måndag - 12 jul 2010, 15:59
Ort/stad & Landskap: Landvetter, VästraGötaland
Satt på en balkong för många år sedan och i samma millisekund ser jag att tryckvågen från blixten puffar till ett stort träd ca 20m framför mig samtidigt som det smällde till. Jag flög baklänges in i rutan bakom mig. Anledningen till att jag flög iväg var nog inte bara tryckvågen utan även att jag hoppade till av förvåning.

Väck mej om det åskar!!!
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
37Viggen
måndag - 12 jul 2010, 16:04

Givetvis en naturlig reaktion av kroppen när den reagerar på fara. Men man förstår snabbt varför det kallas tryckvåg.

Tools of trade:
NIKON D40
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
EoLLe
måndag - 12 jul 2010, 16:05

Ort/stad & Landskap: Sävja/Uppsala, Uppland
Det var nog när jag var i Thailand april 2007. Jag satt och solade och plötsligt så såg jag en blixt slå ner i hotellet på andra sidan poolen. Kanske 30 m. Det som var det konstiga var det att det var ett litet stackmoln bara. Ingen nederbörd och inget speciellt högt moln. Inga andra smäller efter det.
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Simon8B
måndag - 12 jul 2010, 16:09

Ort/stad & Landskap: Storå, Örebro län
Det var nog en gång när jag va i Tällberg i Dalarna då det pågick ett hejdundrades åskväder, såg blixten slog ner i Siljan och i samma sekund small det något så extremt Det var den 8 juli 2009

Sommar: Åskoväder
Vinter: Snöstorm
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
37Viggen
måndag - 12 jul 2010, 16:10

Jag måste få passa på att fråga också om dessa nedslag. Har de ändrat er syn på åska?
I mitt fall som tur är, så såg fick jag en mer positiv attityd. Dock medförde det att jag har en enorm respekt för åskan. Vilket jag inte hade tidigare.

[ Redigerat måndag - 12 jul 2010, 16:12 ]

Tools of trade:
NIKON D40
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
David H
måndag - 12 jul 2010, 16:25
Ort/stad & Landskap: Landvetter, VästraGötaland
Fantastiskt med åska, men jag blir lite orolig om den är närmare än typ 1km och det är ffa för att man är orolig för att det slår ner i huset och orsakar skador eller brand. Sommaren 2004 slog det ner precis utanför och pajjade massa elektronik för mej. Bästa avståndet tycker jag är ca 1km.

Väck mej om det åskar!!!
Tillbaka till toppen
Bookmark and Share
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Allt material på sajten är skyddat av upphovsrätt. Copyright 2004-2010 - Johannes Hansson, Blixtar.se
Ansvarig utgivare och chefredaktör: Johannes Hansson
Rendreringstid: 0.2503 sek, 0.0218 på databasfrågor